Apple очакваше, че Apple Maps ще се превърне в доминираща навигационна платформа – изпреварвайки Google Maps и Waze, за да се превърне любимата услуга за навигация за потребителите на iPhone. Днес този стремеж все още е актуален, но резултатите показват по-сложна история: стратегията на Apple се е провалила, амбициите ѝ остават само частично изпълнени, а последните развития подчертават колко трудно е било това завладяване, отбелязва autoevolution.
Планът на Apple се фокусираше върху създаването на красива, собствена карта, но първоначалният дебют бе изпълнен с грешки. Функции като „Look Around“, детайлни 3D модели на градове и изпипан дизайн наистина я направиха естетически атрактивна.
Това е елегантно решение, но елегантността не решава проблема с трафика. Ядрото на ежедневната навигация – точността на трафика в реално време и отчитането на инциденти, е мястото, където конкурентите ѝ се оказват незаменими. Waze процъфтява благодарение на огромната си общност от шофьори, които незабавно съобщават за произшествия, полицейско присъствие и опасности на пътя, давайки на потребителите си критично, често животоспасяващо предимство. Google Maps, от друга страна, се възползва от своя глобален мащаб, изчерпателни бизнес данни и точна информация за трафика, получена от милиарди устройства с Android.
За разлика от това, Apple Maps все още страда от забавени или по-неточни данни в реално време, което често води до предлагането на малко по-лоши маршрути. Тази празнина в наземната информация е критичен недостатък за услуга, която се стреми да бъде избор по подразбиране за ежедневни пътувания. Проблемът не е в самото приложение, а в основния поток от данни.
Ключов стълб на плана на Apple включваше навлизане в територия, дълго доминирана от Waze: докладване на инциденти и опасности. Започвайки с актуализации на iOS, Apple добави възможността потребителите да сигнализират за катастрофи, проверки за скорост, пътни ремонти, затворени участъци и други директно в Apple Maps –функции, върху които Waze беше изградил репутацията си.
Идеята беше проста: с достатъчно приемане на докладването на инциденти, Apple можеше да предоставя данни за трафика в реално време, да увеличи ангажираността на потребителите и да намали зависимостта от данни на трети страни. Надеждата беше, че с увеличаването на използването и подобряването на Maps от повече шофьори, приложението ще се укрепи.
И все пак, тук планът на Apple се провали. Според Autoevolution, отчитането на инциденти в Apple Maps е много слабо разпространено. Малко потребители изглежда са наясно със съществуването на функцията. Където се използва, грешките изобилстват – особено с командите на Siri.
В много случаи гласовото въвеждане се проваля или поддържа само ограничен набор от видове опасности. Тъй като Apple Maps се използва по-малко като цяло от конкурентите си (особено извън САЩ и на много европейски пазари), по-малко хора подават сигнали и покритието остава оскъдно. Без активно участие, самата обратна връзка, която Apple се надяваше да изгради, никога не се реализира.
Междувременно, в реални сравнения и потребителски тестове, Waze продължава да превъзхожда конкурента си. В дълги шофьорски тестове, рецензенти похвалиха точното маршрутизиране на Waze в отговор на трафика в реално време, динамичното му отчитане и готовността му да пренасочва по средата на пътуването. Въпреки че Apple Maps предлага предимства – по-чист интерфейс, тясна интеграция с iOS и по-добра производителност в някои сценарии, той постоянно изостава, когато става въпрос за осведоменост за опасности, актуализации, докладвани от потребителите, и адаптиране към променящите се пътни условия.
За да завладее наистина пазара, Apple трябва да пренасочи фокуса си от естетическо качество към полезност в реално време. Apple трябва да намери начин да стимулира огромната си потребителска база да допринася с пътна информация в реално време, която може да се конкурира с общността на Waze.
Независимо дали това означава въвеждане на проста, вградена система за докладване на опасности и контролни капани за скорост или по-агресивно интегриране на обратната връзка от водачите, Apple трябва да даде приоритет на интелигентността пред елегантността, за да намали най-накрая разликата с конкурентите. Дотогава Google и Waze ще продължат да предлагат надеждните маршрути, на които пътуващите се доверяват най-много.